بزرگ‌ترین زنجیره تولید “گردوی پیوندی” و “پیوندک گردو” درهمدان احداث شد

0 6

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان با اشاره به احداث بزرگترین زنجیره تولید “گردوی پیوندی” و “پیوندک گردو” درهمدان، گفت: نهال‌های گردوی تولید شده ذیل مدیریت این اتحادیه دارای لیبل آبی و بالاترین کیفیت هستند.

محمد سعید خاکسار با بیان اینکه این اتحادیه متشکل از ۶۳ شرکت تعاونی فعال است که در سراسر استان همدان به صورت شبکه‌ای و مویرگی در حال فعالیت هستند، اظهارکرد: این شرکت‌ها به صورت تجمیعی اتحادیه‌ای را تشکیل دادند که به عنوان اولین اتحادیه تعاونی تولید در کشور در سال ۷۲ ثبت شده است.

وی با بیان اینکه این اتحادیه در سال‌های اخیر توانسته است اقدامات و فعالیت‌های ملی و استانی موفقی داشته باشد، افزود: از آن جمله می‌توان به ایستگاه تولید و فراوری و بوجاری بذر غلات در شهرستان کبودراهنگ با ظرفیت تولید ۵۰۰۰تن گندم دیم از ارقام هشت رود صدرا واران، سرداری و سایر ارقام جدیدی که از طریق موسسه تحقیقات دینی کشور معرفی شوند اشاره کرد.

خاکسار ادامه داد: ایستگاه تولید و فراوری بذورحبوبات یکی دیگر ار امکانات این اتحادیه است که در شهرستان کبودراهنگ احداث شده و ارقام سعید، منصور، آنا و سایر ارقامی که مورد نیاز کشاورزان باشد در آن تولید می‌شود. همچنین آزمایشگاه تخصصی کشت بافت گیاهی در شهرستان همدان نیز در سال ۱۴۰۲ به عنوان شرکت دانش بنیان نوآور در معاونت فناوری ریاست جمهوری ثبت شد و در این آزمایشگاه تولید پایه‌های نهال GN ، GF ، گیردیلا، میروبالان، پیرودوآرف تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت تعاونی تولید روستایی استان همدان، وی اضافه کرد: این پایه‌ها نیز از موسسه اصلاح بذر و نهال اخذ لیبل کرده و در اختیار تولیدکنندگان نهال قرار می‌گیرند که بتوانند روی آنها پیوند زده و ارقام هسته‌دار و دانه‌دار را مانند بادام، شلیل، گلابی، هلو و … را تولید کنند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان با اشاره به اینکه این تشکل اولین و بزرگترین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی و پیوندک گردو را در شهرستان تویسرکان به مساحت ۱۴ هکتار را احداث کرده‌ است، گفت: این مجموعه در سه فاز احداث شده است که فاز اول آن باغ مادری از ارقام تجاری و شش هکتار است.

وی با بیان اینکه فاز دوم این زنجیره، خزانه پایه پنج هکتاری و فاز سوم گلخانه تخصصی تولید نهال در سطح سه هکتار است، تاکید کرد: ما برای اولین بار در کشور موفق شدیم که شناسه لیبل آبی را از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور برای محصول نهال گردو دریافت کنیم که این لیبل نشانگر اصالت و سلامت نهال‌ها و پیوندک‌های تولیدی در این مجموعه است.

وی با اشاره به اینکه طی چند سال فعالیت این زنجیره، حدود ۲۴ استان در کشور از ما نهال و پیوندک خریداری می‌کنند، تصریح کرد: همچنین ما امتیاز چهار رقم گردوی ایرانی الوند، کاسپین، پرشیا و چالدران را از موسسه تحقیقات علوم باغبانی به صورت انحصاری خریداری کرده‌ایم و به مدت ۱۲ سال تولید توزیع و فروش این ارقام در اختیار این اتحادیه هستند.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.