بررسی فرآیند ثبت جهانی هگمتانه

0 12

پس از ثبت جهانی هگمتانه در ۴۶ اجلاس کمیته میراث جهانی در دهلی پایتخت هند در تاریخ ۶ مرداد ۱۴۰۳ مطابق با ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۴ میلادی، نشست بررسی فرآیند ثبت جهانی هگمتانه به همت هفته‌نامه همدان‎‌نامه با حضور (دکتر صاحب محمدیان منصور) مدیر اسبق پایگاه محوطه باستانی هگمتانه و استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی‌سینا، (دکتر محمد رضا عراقچیان) عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، (دکتر یعقوب محمدی فر) رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا و (مهندس علی مالمیر) مدیر کل اسبق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در دفتر این نشریه برگزار شد.

سردبیر هفته نامه همدان‌نامه در ابتدا با بیان این‌که امروز هفتم مرداد ۱۴۰۳ برای یک اتفاق خوب گرد هم آمدیم، گفت: ثبت شدن هگمتانه در فهرست آثار جهانی را به مردم ایران به ویژه مردم همدان تبریک می‌گوییم. چرا که آرزوی چند ساله ما به تحقق پیوست و در یک دهه گذشته خیلی از دوستان از جمله مردم همدان‌، بازاریان، فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و برخی از مسئولین زحمات زیادی کشیدند تا امروز ‌بتوانیم درباره هگمتانه و فرایند ثبت آن بصورت شفاف صحبت کنیم.

حسین زندی با اشاره به این‌که از حدود یک دهه قبل پیشنهاد ثبت جهانی هگمتانه را فعالان مدنی مطرح کردند و (آقای نیکبخت) استاندار وقت اولین مسئولی بودکه به درخواست فعالان مدنی پاسخ مثبت داد و ثبت جهانی هگمتانه را مطرح کرد و معتقد بود که تا سال ۲۰۱۷ هگمتانه ثبت جهانی شود.  گرچه شناخت کاملی از این موضوع نداشت اما به پرسش و خواست مردم و فعالان مدنی پاسخ مثبت داد، تصریح کرد: برخی نمایندگان از جمله (آقای امیر خجسته) با اینکه به موضوع ثبت جهانی همگتانه آشنا نبود، اما پیگیر بود و چندین بار به همراه او به مجلس شورای اسلامی مراجعه کردیم. البته بودند نمایندگانی که تلاش کردند و دستور دادند که هگمتانه آسفالت شود. اما برخی مدیران در ادوار گذشته کمک کردند. یکی از این مدیران که عاشقانه به هگمتانه پرداخت و امروز در خدمتشان هستیم، مهندس علی مالمیر است که حتی شبانه به پایگاه هگمتانه مراجعه می‌کرد تا بررسی کند که چطور شب‌های هگمتانه را بعد از ثبت جهانی زنده کنیم، چطور نورپردازی آن را انجام دهیم تا مردم شب‌ها از این فضاها استفاده کنند.

زندی با اظهار این‌که این فرد عاشق همدان است و برخلاف خیلی از مسئولین به خصوص مسئولین ارشد استان که اگر رسانه‌ها نمی‌گفتند به هگمتانه نمی‌آمدند، خاطر نشان کرد: این سختی ها را ما پشت سر گذاشتیم. اما امروز اتفاق خیلی خوبی افتاده و سعی می‌کنیم از آن مسائل بگذریم و نکات مثبت را ببینیم. چرا که مزایایی که ثبت جهانی همگتانه برای همدان دارد بسیار مهم بوده و تازه کار ما به خصوص رسانه‌ها شروع شده و ما امیدواریم که هگمتانه که بخشی از آن ثبت شد، در سال بعد بافت تاریخی به آن الحاق و ثبت جهانی شود و ما شاهد ثبت منظر تاریخی همدان نیز باشیم. ابتدا از مهندس مالمیر چون امروز مدیر نیستند و می‌توانیم از ایشان تشکر کنیم، می‌خواهم به صورت حرفه‌ای که از اول ماجرا در این مهم حضور داشتند را برای ما بیان کنند تا در تاریخ بماند که چه کسانی پای کار بودند و چه کارهایی انجام شد تا به اینجا رسیدیم.

صحبت‌های افراد حاضر در نشست را در صفحات بعدی دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.