برخورد قهری یا فرهنگ سازی

0 21

امیر فتحیان نسب: هنوز مردم ما نسبت به این موضوع بی‌اطلاع هستند و اشرافی روی موضوع ندارند که ورود موتورسواران به پیاده‌راه می‌تواند برای پیاده‌راه‌ها و آرامش و امنیت این فضا زیان آور باشد.

مشاور اجرایی و مدیر حوزه شهردار همدان در گفتگو با همدان‌نامه با اشاره به این‌که قوانین پیاده‌راه تفاوت چندانی با پیاده‌رو ندارد، اظهار می‌کند: به دو شکل می‌توان به معضل موتورسواران پیاده‌راه‌ها نگاه و برخورد کرد. ابتدا می‌توان راهکار نظارتی و حاکمیتی و خشن را انجام داد و موتورها را از موتورسواران  گرفته و جریمه کرد. طوری که در اکثر معضلات اجتماعی و شهری بکار گرفته می‌شود که این کار دشواری بوده و دائمی نمی‌توان آن را در نظر گرفت.
امیر فتحیان نسب تصریح می‌کند: با توجه به محدودیت‌هایی که نیروی انتظامی دارد، به عنوان راهکار دائمی نمی‌توان آن را اجرا کرد و صرفا به صورت یک مسکن می‌شود به آن نگاه کرد و  با آن برخورد قهری نمی‌توان داشت تا جلوی آن‌ها را گرفت،  موتور آن‌ها را توقیف کرد و یا بازداشت و جریمه کرد. چرا که این اقدامات در مدت محدودی جواب می‌دهد.

فتحیان نسب با تاکید بر این‌که مسئله‌ای که باید بیشتر روی آن کار کرد، فرهنگ ترافیکی جامعه است، می‌گوید: اگر خود مردم بدانند که وقتی موتور وارد پیاده‌راه می‌شود، حقوق ما را ضایع می‌کند و اگر برخورد ما یک برخورد امر به معروفی باشد، می‌توان این مسئله را حل کرد.

وی نسبت به رفتار برخی از مردم انتقاد کرده و می‌افزاید: بعضی وقت‌ها بنده شاهد بودم که مردم به موتوسواران کمک می‌کنند و موتور  را از روی راه‌بندهایی که برای جلوگیری از ورود خودرو و موتور نصب شده بر می‌دارند و وارد پیاده‌راه می‌کنند. این نشان می‌دهد که هنوز مردم ما نسبت به این موضوع بی‌اطلاع هستند و اشرافی روی موضوع ندارند که ورود موتورسواران به پیاده‌راه می‌تواند برای پیاده‌راه‌ها و آرامش و امنیت این فضا زیان آور باشد. فتحیان نسب ضمن تاکید بر این‌که کار فرهنگی در حوزه فرهنگ ترافیک بیش از اقدامات قهری جواب می‌دهد، اعلام می‌کند: این اقدامات  زمان‌بر است. در این میان رسانه‌ها، دستگاه‌های دولتی و خود مردم با کمک کنند تا فرهنگ عدم ورود موتورسواران در پیاده راه ایجاد شود. اگر این فرهنگ درست شود، به طور مثال اگر صد تا موتور به پیاده راه وارد می‌شد با این رویه تبدیل به ده تا موتور می‌شود و اگر به هیچ روش ممکنی نشد از ورود آن ده تا موتور به پیاده‌راه خودداری کرد در آن صورت باید برخورد قهری داشت. بنابراین باید کار فرهنگی و درکنار آن برخورد قهری توسط نیروی انتظامی انجام شود.

مشاور اجرایی و مدیر حوزه شهردار همدان در آخر با اشاره با این‌که شهرداری بیشتر در حوزه‌های اجرائی و فنی فعالیت می‌کند و نمی‌تواند در حوزه راهنمایی و رانندگی دخالت کند، عنوان می‌کند: شهرداری نیز باید در حوزه فرهنگی اقدامات لازم را انجام دهد و هر مصوبه‌ای که کمیته ترافیک استان و شورای ترافیک در رابطه با این موضوع تصویب می‌کند، شهرداری آن‌ها را نیز اجرائی کند تا این مشکل رفع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.