با طلا برای حفاظت از طبیعت گام برمی‌داریم

یکم تیر ماه ۱۴۰۳ دوستداران طبیعت در همدان گردهم می‌آیند تا همزمان با پاکسازی بخشی از کوهستان الوند در منطقه تاریک‌دره برای پاسداشت محیط زیست زباله‌ها را با طلا معاوضه کنند.

0 12

همایش «طلا برای حفاظت طلا»

یکم تیر ماه ۱۴۰۳ دوستداران طبیعت در همدان گردهم می‌آیند تا همزمان با پاکسازی بخشی از کوهستان الوند در منطقه تاریک‌دره برای پاسداشت محیط زیست زباله‌ها را با طلا معاوضه کنند. 
 
 حسین زندی از برگزارکنندگان همایش «طلا برای حفاظت طلا» گفت: علی امزاجردیان از کوهنوردان با سابقه همدانی ایده‌ جشنواره «طلا برای حفاظت طلا» را مطرح کرد که در یک روز فعالان محیط زیست و علاقمندان طبیعت هنگام کوهپیمایی زباله های مسیر را پاکسازی کنند و زمان برگشت زباله‌های خود را به پایین برگردانده و به برگزار کنندگان تحول دهند و در مقابل سکه طلایی در یافت کنند. او این پیشنهاد را نیز مطرح کرد که جشنوار برای تشویق کوهنوردان هر فصل برگزار شود.
زندی افزود: پس از طرح و پخته شدن ایده با شرکت «کولان سل» یکی از کارآفرینان همدان این موضوع مطرح و بیش از ۱۰۰ سکه توسط این شرکت خریداری شد. روز جمعه یکم تیرماه ۱۴۰۳ رل به عنوان اولین دوره این جشنواره در نظر گرفتیم. 
او در ادامه افزود: برنامه در مسیر تاریک‌دره برگزار خواهد شد و کسانی که از مسیر تاریکدره به کوهستان الوند می‌روند ثبت‌نام خواهند شد و زمان برگشت زباله‌های خود را برگردانده و در مقابل به قید قرعه سکه طلا جایزه خواهند گرفت. 
پاکسازی منطقه تاریک‌دره همدان
 
زندی هدف از برگزاری این همایش را یادگیری این موضوع که نباید به طبیعت چیزی اضافه و یا از آن کم کنیم عنوان کرد و گفت: وقتی به طبیعت پناه می‌بریم یا به کوهنوردی می‌پردازیم نباید زباله‌ای را در طبیعت رها کنیم. اتفاقی که در سال‌های اخیر در کوهستان‌های همدان شاهد آن هستیم برای مثال فضایی که در کنار چشمه پونه درست شده است متاسفانه برخی شهروندان با رفتار غیراجتماعی و ضدشهروندی هنگام پرکردن آب از چشمه پونه یا چشمه صلوات، زباله‌های خود را در اطراف آن رها می‌کنند. یا کسانی که در کنار این چشمه خودرو خود را می‌شویند مواد شوینده و شیمیایی را به طبیعت می‌ریزند و رودهای پایین دست را آلوده می‌کنند. یا شهروندانی که زباله‌هایی مانند لاستیک، بنر، پارچه، کیسه و بطری را در کنار پناهگاه‌ها رها می‌کنند. این موضوع نه‌تنها به آینده کوهستان آسیب می‌زند بلکه حیات حیوانات و جانداران را نیز به خطر می‌اندازد.
بنابراین مسئله تغییر رفتار در بستر جامعه و آموزش شهروندان عادی به‌خصوص کودکان علاوه بر وظایفی که مسئولان و نهادهای حاکمیتی دارند، بسیار مهم است و ما تلاش می‌کنیم با برگزاری این برنامه‌ها حداقل قدم کوچکی در جهت آموزش و نهایتا حفظ محیط زیست برداریم.

طبیعت برای ما از طلا گران‌بهاتر است

او همچنین درباره عنوان همایش گفت: طبیعت برای ما از طلا گران‌بهاتر است. ما به صورت نمادین برای حفاظت از طبیعت زیبای سرزمین‌مان قطعه‌ای طلا به همیاران طبیعت هدیه می‌دهیم، تا فراموش نکنیم که طبیعت چقدر با ارزش است. 
او همچنین اعلام کرد: این برنامه یکم تیرماه ساعت ۶ صبح در ورودی تاریکدره آغاز خواهد شد و طبق سازوکاری کیسه‌های پلاستیکی و دستکش به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد و در نهایت پس از ثبت نام شماره‌ای در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت و ساعت ۱۲ زمان اختتامیه برنامه و اهدای جوایز خواهد بود. فعلا حدود ۱۱۰ سکه خریداری شده است امیدواریم با افزایش حامیان مالی بتوانیم تعداد هدایا و سکه‌ها را افزایش دهیم.
 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.