افزایش بی حساب و کتاب خودرو عامل ایجاد ترافیک

0 4

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان عنوان کرد: اگر شهروندان ما اطمینان داشته باشند هر ۱۰ دقیقه یک اتوبوس وارد و خارج می‌شود دیگر تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نخواهند داشت

مهدی حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به معضل ترافیک همدان اظهار کرد: ترافیک را باید در مباحث مختلف بررسی کرد یکی از علل ترافیک افزایش بی حساب و کتاب خودرو است شما ببینید روزانه چند اتومبیل در همدان شماره‌گذاری می‌شود.

وی افزود: تا مادام‌العمر هم ما نمی‌توانیم معابر را تعریض کنیم، عامل‌های دیگری نیز مانند فرهنگ بد استفاده از اتومبیل مانند پارک دوبل، استفاده از خودرو تک سرنشین و بستن راست‌گرد خیابان‌ها در چراغ قرمزها و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی به معضل ترافیک دامن زده است.

 

وی با اشاره به ضعف شهرداری همدان در گسترش حمل و نقل عمومی گفت: دولت وظیفه دارد در قالب یارانه به حمل و نقل درون شهری کمک کند چندی پیش دولت اتوبوس ۸ میلیاردی را به شهرداری‌ها یک میلیارد واگذار می‌کرد که تعلل شهرداری در تأمین نقدینگی باعث شد همدان نتواند بیشتر از ۸ اتوبوس خریداری کند.

حیدری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز همدان ۲۵۰ اتوبوس بوده در حالی که ما تنها بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ اتوبوس داریم و یک خلع بسیار بزرگ در این میان وجود دارد که کمر حمل و نقل عمومی را شکسته است.

وی با بیان اینکه شهروندان به کارایی سیستم حمل و نقل عمومی اعتماد ندارند، بیان کرد: کمبود شدید اتوبوس در همدان باعث شده فاصله زمانی خروج یک اتوبوس از پایانه تا ورود اتوبوس جدید بالا باشد به همین دلیل مردم تمایلی به استفاده ندارند.

 

.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی پارک. حاشیه‌ای گفت: ما در همدان مشکل جای پارک داریم کسبه ما صبح که به سر کار می‌آیند تا شب یک فضای پارک اشغال می‌کنند همینطور کارمندان اما اگر در این ساماندهی صورت بگیرد بدین شکل نخواهد بود.

حیدری خاطرنشان کرد: به طور مثال نیم ساعت یک ساعت اول رایگان و بعد از مبلغی به عنوان عوارض به صورت تصاعدی اخذ شود ما به دنبال درآمدزایی نیستیم همان مبلغ می‌تواند هزینه ایجاد پارکینگ بیشتر در شهر شود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به هوشمندسازی شهر گفت: در شهر اصفهان ۱۶۰ سامانه هوشمند مکانیزه وجود دارد ما در همدان نیاز داریم تقاطع‌های ما هوشمندسازی شود که در حال انجام است.

وی افزود: همچنین در حال حاضر ۳۰ دوربین در همدان فعال بوده که به دنبال افزایش آن هستیم.

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با اشاره به کوتاهی شهرداری در اجرای مصوبات همتا گفت: در همتا گذشته مصوب شد در میدان امام حسین (ع) یک پل روگذر اجرایی شود اما شهرداری همچنان آن را اجرا نکرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: امیدواریم ایرادات شورای همتا برای روگذر مدرس را هم شهرداری برطرف کند تا شاهد اجرای این پروژه هم باشیم.

کاهش معضل ترافیک اولویت مدیریت شهری است

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات شهرداری در بحث کنترل ترافیک اظهار کرد: طرح جامع ترافیک تدوین شده و پیرو این طرح که با نظرات مشاوران و کارشناسان بوده اقدامات لازم جهت کنترل ترافیک شهر همدان انجام می‌شود.

وحید علی‌ضمیر افزود: نوسازی تاکسی‌ها و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، هوشمندسازی ترافیک، نصب دوربین‌های ترافیکی، طرح زوج و فرد و ثبت تخلفات از جمله اقداماتی بوده که صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه ۳۰ دوربین ثبت تخلفات رانندگی در سطح شهر نصب شده است، گفت: یکی از راه‌های کنترل ترافیک جلوگیری از تخلفات رانندگی بوده و ما در سال گذشته ۱۶ دوربین را در سطح شهر همدان نصب کردیم که امروز این تعداد به ۳۰ دوربین رسیده است.

علی‌ضمیر خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای شهریور ماه تخلف عدم داشتن معاینه فنی خودرو نیز توسط دوربین‌ها ثبت شده و خودروها جریمه خواهند شد.

وی با اشاره موفقیت‌آمیز بودن طرح زوج و فرد همدان بیان کرد: تا به امروز خوشبختانه نتایج مثبتی اجرای این طرح داشته و به ویژه ترافیک آرامگاه بوعلی به طور محسوس کاهش داشته است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان عنوان کرد: به دلیل کم بودن دوربین در اجرای این طرح به ویژه در آرامگاه بوعلی راه‌های دور زدن و ورود به طرح وجود دارد که به تازگی ۲ دوربین دیگر را در این منطقه نصب کردیم.

علی‌ضمیر با اشاره به هوشمندسازی تقاطع‌های همدان بیان کرد: چند تقاطع را هوشمند کردیم و به زودی شاهد افزایش هوشمندسازی خواهیم بود.

وی افزود: چراغ سبز و قرمز با توجه به بار ترافیکی به صورت هوشمند در این تقاطع‌ها اعمال می‌شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان با اشاره به نقاط کور ترافیکی همدان بیان کرد: میدان مدرس یکی از گره‌های کور ترافیکی شهر همدان و به اعتقاد بنده مهم‌ترین نقطه بار ترافیکی شهر بوده که برنامه‌ریزی برای اجرای تقاطع غیر همسطح را انجام داده‌ایم.

علی‌ضمیر افزود: دیگر نقطه ما چهارراه پیشاهنگی بوده که در کوتاه مدت به دنبال ایجاد خروجی به صورت غیر همسطح خواهیم بود.

وی با اشاره به گلایه‌های مردم از ایجاد سرعت‌کاه و رشد آن‌ها بیان کرد: بالاخره یکی از راه‌های پیش‌رو ما برای کاهش تصادفات و افرایش سرعت خودروها اجرای سرعت‌کاه است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان عنوان کرد: با افزایش تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت و بالا رفتن فرهنگ رانندگی به طور قطع شاهد کاهش اجرای سرعت‌کاه‌ها خواهیم بود.

در پایان گفتنی است؛ امروز کلان شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، مشهد، اصفهان و تبریز معضلات زیادی در بحث ترافیک دارند و اگر امروز همدان با جدیت به دنبال حمل ترافیک شهری خود نباشد باید در سال‌های آینده با معضلات بزرگ‌تری دست و پنجه نرم کند.

منبع: مهر
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.