آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های شهر جهانی انگور

0 1

مدیر جهاد کشاورزی ملایر از آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های شهرستان خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال  ۳۰۵ هزار تن انگور از سطح باغات برداشت شود.

به گزارش شهربان پرس به نقل از ایسنا،علیرضا زنگنه سطح باغات این شهرستان را ۲۲ هزار هکتار دانست و اظهار کرد: از این تعداد ۱۲ هزار و ۸۶۸ هکتار به باغات انگور اختصاص دارد.

زنگنه با بیان اینکه برداشت انگور از اواسط شهریورماه آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد، افزود: به‌طور متوسط از هر هکتار باغ انگور، ۲۴.۵ تن برداشت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۵۳ درصد از باغات انگور استان در ملایر است، گفت: عملکرد انگور در کشور ۱۱ تن، در استان همدان ۱۸ تن و در ملایر ۲۴ تن در هکتار است اما در طرح فراز میزان برداشت دو برابر می‌شود و به حداقل ۴۰ تن در هکتار می‌رسد.

زنگنه ادامه داد: ۱۰ درصد از انگور ملایر به صورت تازه خوری و ۷۰ درصد به صورت فرآوری به انواع کشمش تبدیل می‌شود و به دنبال افزایش فروش تازه‌خوری انگور هستیم و در این راستا حدود ۱۶ رقم جدید از ارقام بازارپسند و پربازده را به صورت پیوندزنی و پیوند سرشاخه باغات انگور ترویج کردیم.

وی کشمش ملایر را عمدتا صادراتی دانست و افزود: از هر چهار کیلو انگور، یک کیلوگرم کشمش تولید می‌شود؛ سالانه ۵۳ هزار و ۲۰۷ تُن انواع کشمش از جمله آفتابی تیزابی، آفتابی غیرتیزابی، آفتابی دانه دار، کشمش کالیفرنیا گوگردی و سایه خشک در شهر جهانی انگور تولید و به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر مطرح کرد: تاکنون در ۲۱۰ هکتار از باغات انگور این شهرستان طرح فراز (داربستی کردن باغات انگور) اجرا شده است و ۱۷۰ هکتار نیز آماده اجرای طرح فَراز است و متقاضیان در صف اعطای تسهیلات برای اجرای این میزان سطح زیرکشت فراز هستند.

زنگنه با بیان اینکه سال گذشته برای ترویج طرح فراز ۱۵ هکتار بصورت الگویی با اعتبار ۱ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان از محل کمک های بلاعوض در سطح شهرستان اجرا شد، افزود: با وجود کارخانجات صادرکننده کشمش، تلاش می‌کنیم تا محصول انگور را از سال آوری نجات دهیم و راه آن اجرای طرح فراز است که کاهش سرمازدگی و آفات و بیماری‌ها از جمله مزایای این طرح است.

منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.