این روزها ترافیک به یک معضل اساسی در شهر همدان بدل شده و ارادهای از سوی مسیولان برای حل این مشکل دیده نمیشود. ورود کامیونها و خودروهای سنگین به داخل شهر از عوامل اصلی ترافیک است. یکی از راههای مدیریت آن، ایجاد و اجرای طرح کنارگذر شهری است که بخشی از آن پلیس راه همدان-تهران را به سهراه صالح آباد وصل میکند، اما این پروژه ملی نیمه کاره مانده است. اجرا نشدن این طرح، شهر جوراقان را نیز دچار مشکل کرده است. داود احمدی شهردار جورقان از این مشکل میگوید.
راهکار ترافیک ورودی شهر جوراقان چیست؟
یکی از پرترافیکترین نقاط شهر همدان همین ورودی شهر از سمت شهر جورقان است.چه تعاملی با همدان برای حل این مشکل داشتهاید و چه راهکاری وجود دارد؟
اتوبوسهای خط واحد ما در مسیر برگشت به همدان جاده را قطع میکنند که این خود معضلی است چندین جلسه برگزار کردیم و مشاور گرفتیم ولی فعلا موفق نشدهایم چرا که بخشی از مسیر در خارج از محدوده قانونی شهرداری جورقان است. اما اگر بخواهیم کلیتر نگاه کنیم جورقان و جاده تهران که در محدوده شهر جورقان است، یکی از شاهراههای اتصال شمال به غرب و شمال به جنوب است یعنی کل ترددهای استانهای شمالغربی، شمال و تهران چه به استانهای جنوبی و چه به استانهای غربی ما خاصه عتبات عالیات از ورودی جورقان عبور میکنند. بهطور میانگین حدود ۶۰ هزار تردد ما در جاده مواصلاتی تهران در ورودی جورقان داریم. این میطلبد که به آن فکر شود. کنارگذر مواصلاتی غربی و شرقی هم در دستور کار است که هم مخالف دارد و هم موافق.
خود شما با این طرح موافق هستید یا مخالف؟
من اگر بگویم موافقم کنارگذر افتتاح شود اقتصاد شهرم تحتالشعاع قرار میگیرد و اگر بگویم مخالفم ترافیک را نمیتوانم تحمل کنم. من برای این موضوع راهکار دارم. ما میتوانیم کنارگذر را فعال کنیم اما آن به کامیونهای سنگین اختصاص دهیم. چون ورود کامیون به همدان و جورقان انتفاع اقتصادی و گردشگری ندارد و جز ترافیک و اینکه زیرساختها را تخریب کند رهآوردی برای شهر همدان ندارد.
خودروهای کوچک چه آوردهای دارد؟ مثلا مسافری که از کرمانشاه به تهران میرود و عجله هم دارد چه منفعتی برای این شهر دارد؟
یک رهاورد جزیی برای اقتصاد شهر کوچک جورقان میتواند داشته باشد اما شاید برای همدان تاثیرگذار نباشد. مثلا شهر فامنین، غرقآباد، نوبران و حتی خود ساوه که اقتصاد بسیار فعالی دارد و بزرگترین شهرک صنعتی کشور را دارد. پیشنهاد این است که اگر این کنارگذر افتتاح شود و به کامیون، تریلی و اتوبوسها اختصاص دهیم بخش قابل توجهی از ترافیک شهری جورقان و جاده تهران حل میشود. خیلی جاها کنارگذر هست مثلا اگر ما بخواهیم به مشهد برویم از کنارگذر غدیر حرکت میکنیم و تهران را هم نمیبینیم. عبور تریلی، کامیون و ماشینهای سنگین جز ترافیک آسیبهای جدی به زیرساختهای حملونقلی ما وارد میکند. خیلیها مخالف هستند در مسیر جدیدی که برای شهر مریوان افتتاح شده و فقط سواریها تردد میکنند و کامیون از جاده قدیم تردد میکند و مدت زمان سفر همدان به مریوان تقریبا نصف شده است. پس میشود مدیریت کرد هم کنارگذر زد هم به اقتصاد شهرهای کوچک مانند جورقان هدایت کرد و هم به همدان توجه کرد ولی اینکه کنارگذر کلا اتفاق نیفتد رهاورد آن را شاهد هستیم و ما در تعطیلات شاهد ترافیک سنگینی در ورودی شهر هستیم و شهر قفل میشود. افتتاح کنارگذر مهندسی شده و هوشمند مطمئنا هم به اقتصاد همدان و هم به معضل ترافیک کمک میکند.
زمانی عدهای به دنبال الحاق جورقان بودند و بعد پشیمان شدند چرا شما با این موضوع مخالف بودید؟
الحاق هم رهاورد دارد و هم تبعات. رشته تحصیلی من هم همین است بر این باورم که تبعات آن بیشتر از رهاورد آن است. ما اگر سند آمایش سرزمین ایران را که حتی پیش از انقلاب کار شده مطالعه کنیم که اخیرا رئیس جمهور هم بر این موضوع تاکید میکند که باید جمعیت را به سمت استانهای جنوبی هدایت کنیم . اگر امروزه یزد، اصفهان و تهران توسعه پیدا کرده رهاورد آن به تبعاتش نمیارزد. جورقان هم اگر به همدان الحاق شود با احترام به ساکنین مناطق سکونتگاههای غیررسمی، به جمعیت این سکونتگاهها اضافه میکنیم. برای مثال شهر ساری ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد نمیشود شهرهای اطراف را به آن الحاق کرد و جمعیت آن را به یک میلیون نفر رساند و نسخه الحاق جز تبعات چیزی ندارد. هر روستایی که به شهری الحاق میشود تبعاتی به دنبال خواهد داشت و این پدیده به نظر کارشناس، روانشناس، جامعهشناس، شهرساز و مهندس معماری نیاز دارد و یک تصمیم حتی فراتر از یک وزاتخانه است و ما باید ناهنجاریهای اجتماعی را هم در نظر بگیریم.
عدم الحاق چه آسیبی میزند؟
اگر جورقان توسعه پیدا کند و مدیریت مستقل داشته باشد به سکونتگاه همدان هم کمک کند چه اتفاقی میافتد. مثلا ما به محدوده جورقان ۲۰۰ هکتار اضافه کنیم و برای بخشی از اصناف شهرک درست کنیم آیا توسعه شهر را نفی میکند؟ بنابراین یکی از بزرگترین ایرادات الحاق این است که به ناهنجاریهای اجتماعی و تشکیل سکونتگاههای غیررسمی کمک میکند.