طرح سوال از شهردار/ حسینی به سه سوال پاسخ داد

بلاخره بعد از سه سال شورای شهر همدان شهردار را برای طرح سوال و پاسخ در روز سه شنبه دوم مرداد ۱۴۰۳ به صحن شورا فراخواندند.

در این جلسه که با حضور اهالی رسانه برگزار شد، سید مسعود حسینی در وقت مقرر به سه سوال از پنج سوال اعضای شورا پاسخ داد و پاسخ به دو سوال بعدی به جلسه بعد موکول شد. 

طرح سوال از شهردار بر اساس ماده ۸۳ شوراها

در ابتدای جلسه رئیس شورای اسلامی شهر همدان، با اشاره به اینکه این جلسه بر اساس ماده ۸۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تشکیل شده است، بیان کرد: بر مبنای این ماده قانونی چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا فعالیت شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سؤال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سؤال است.

محمود مسگریان با تأکید بر اینکه چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود در جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود، اعلام کرد: فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ۱۰ روز خواهد بود. شورا پس از طرح سؤال یا سؤالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دو سوم کل اعضا رأی مخالف دهد، شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.

شهردار همدان در پاسخ به سوال اول که چرا شهردار همدان در راستای انجام وظایف خود تعامل سازنده با دستگاه‌های دولتی و سایر مراجع برای جذب منابع، حل مشکلات، افزایش رضایت‌مندی مردم و غیره نداشته است و باعث تزلزل جایگاه مدیریت شهری شده است، گفت: شهرداری همدان خدمات بی‌منت و بی‌هیاهو به مردم ارائه داده است و هر کجا فعالیتی در شهر انجام شده شهرداری بخشی از آن بوده و به قول خود وفا کرده است. 

حسینی تلاش های شهرداری در ثبت جهانی هگمتانه را نوعی تعامل سازنده با  سایر بخش‌ها عنوان کرد و گفت: شهرداری به تنهایی این مسئولیت را انجام داده و خبر‌های خوبی از دهلی خواهیم شنید. 

در پاسخ به سوال دوم که مربوط به عدم تعمیر و نگهداری پل‌های عابر پیاده، افزایش تصادف‌های جرحی و فوتی و غیره که از مطالبات مردم شهر بود، شهردار بدین صورت پاسخ داد: ابتدا باید در این حوزه آسیب‌شناسی شود که شهرداری چه عملکردی در این حوزه داشته است، پل‌های مکانیزه به دلایلی از مسیر ارائه خدمات خارج شده بود که با قرار‌داد شهرداری‌های مناطق برخی از پل‌های عابر پیاده به آسانسور مجهز شدند و در برخی مناطق هم تصمیم به حذف و جمع‌آوری پل‌های برقی بود.

سوال سوم در ارتباط با ساخت و ساز‌های غیر‌مجاز شهری و این‌که چرا شهردار از آن‌ها پیشگیری نمی‌کند و همچنین فضا‌سازی شهری، تامین فضای بازار‌چه‌های محلی، فضای سبز و ساماندهی دستفروشان مطرح شد که شهردار پاسخ داد: با توجه به کمبود منابع آب و افت سفره‌های زیر‌زمینی، کاشت انواع درختچه‌های فصلی، دائمی و کم‌آب‌بر را مورد توجه قرار‌ دادیم که بر این اساس ۳۰ درصد صرفه‌جویی در منابع آبی داشتیم. آبیاری مکانیزه اجرا شده است. تانکر‌های حمل آب، آبیاری فضای سبز شهری مجهز به سامانه جی پی اس شدند. استفاده از پساب شهری را بر مبنای قانون درآمد پایدار در دستور کار داریم. سال قبل ۱۰ هکتار فضای سبز در شهر  ایجاد کردیم.

 حسینی اضافه کرد: در برخی نقاط شهر به دلیل متراژ زمین با کمبود فضای مناسب که باید در حدود ۵ هزار متر مربع برای ساخت فضای پارک بزرگ باشیم، مواجه هستیم و ساخت پارک محله با متراژ کم نیز آسیب‌های شهری را ایجاد کرده است. بساط‌گستران بوعلی و وانت‌بار‌ان ساماندهی شدند و هر ماه تقریبا ۲۰ فک پلاک داشتیم. در موضوع کنترل نظارت با آنچه که مطالبه مردم است فاصله داریم که باید تقویت شود.

دو سوال بعدی به جلسه بعد موکول شد و باید منتظر ماند تا در جلسه بعد آیا شهردار ماندنی است یا خیر.

Comments (0)
Add Comment