رها سازی بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی در ملایر

 مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: برای نخستین بار یک میلیون و ۱۴۸ هزار قطعه بچه ماهی در ۳۷ استخر دومنظوره و قنات های این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون رهاسازی شد که یک رکورد شکنی در حوزه شیلات است.

«مسعود نوروزی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: چنانچه به طور میانگین هر بچه ماهی به وزن یک کیلوگرم برسد، پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار تُن ماهی در این شهرستان تولید شود.

وی افزود: پیش‌بینی تولید و برنامه شیلات این شهرستان امسال ۵۶۰ تُن ماهی بود که با این میزان رهاسازی بچه ماهی برای نخستین بار، میزان تولید به یک‌هزار تُن تا پایان سال خواهد رسید.

مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: در حال حاضر ۳۷ مزرعه پرورش ماهی سردآبی در این شهرستان فعال است و سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تُن ماهی از مزارع پرورش ماهی تولید می‌شود.

نوروزی بیان کرد: هم اکنون نیز هشت مزرعه پرورش ماهی با میانگین ظرفیت تولید بین ۱۵ و ۲۰ تُن در این شهرستان در دست اجرا است که با بهره‌برداری از این استخرها به ظرفیت تولید ملایر افزوده می‌شود.

 

وی با اشاره به تامین برق مورد نیاز برای استخرهای پرورش ماهی، افزود: در این راستا برای اکثر مزارع پرورش ماهی مجوز برق سه فاز صادر شد.

تولید ۱۰ تُن ماهی گرم‌آبی در ملایر

مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر درباره استخرهای گرم‌آبی نیز اظهار کرد: امسال حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ قطعه بچه ماهی در منابع آبی طبیعی، سد انوج، دریاچه کوثر، دریاچه مجموعه مینی‌وُرلد، دریاچه سیفیه و پنج استخر دومنظوره گرم‌آبی رهاسازی شد.

نوروزی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال حدود ۱۰ تُن ماهیان گرم‌آبی در استخرهای پرورش ماهی این شهرستان تولید شود.

وی یادآور شد: در کارگاه‌های تکثیر و استخرهای حد واسط ملایر نیز یک میلیون قطعه بچه ماهی برای فروش به سایر استان‌ها تولید شد.

مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر پرورش ماهیان خاویار را یکی از اولویت‌های این شهرستان برشمرد و ادامه داد: در این راستا عملیات اجرایی اولین مزرعه ماهیان خاویار در روستای زیرآبیه ملایر با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد رشد دست اجرا است.

نوروزی بیان کرد: ظرفیت تولید این مزرعه ۲۰ تُن در سال است و امیدواریم برای دهه فجر تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

طرح پرورش ماهی خاویار ۵۰۰ تُنی ملایر؛ معطل موافقت امور آب

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این طرح تولید و پرورش ماهی خاویار به عنوان یکی از بزرگترین مزارع تولید ماهی خاویار در غرب کشور که سالانه قادر به تولید ۵۰۰ تُن ماهی است را در اراضی زیردست سد کلان در دست اقدام داریم.

مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: این طرح عظیم هنوز به نتیجه نرسیده و منتظر اخذ موافقت مسوولان امور آب است و درخواست داریم مسوولان ذیربط حمایت‌ها و مساعدت‌های لازم را برای اجرایی شدن این پروژه داشته باشند.

نوروزی تاکید کرد: با اجرایی شدن طرح پرورش ماهی خاویار در این شهرستان، ۵۰۰ تُن به ظرفیت تولید شیلات ملایر اضافه و برای حداقل ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا سالانه بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تُن انواع ماهی در ۵۲۵ مزرعه سردآبی و گرم‌آبی استان همدان تولید می‌شود که از این میزان، پنج هزار و ۳۰۰ تُن ماهی سردآبی قزل‌آلا در ۲۷۳ واحد و هزار و ۲۰۰ تُن ماهی گرم‌آبی در ۲۵۲ واحد پرورش کپور ماهیان است و زمینه اشتغال یک‌هزار و ۲۸۵ نفر را فراهم کرده است.

Comments (0)
Add Comment