یک غفلت کوچک زمینه ایجاد حریق بزرگ است

 

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان این‌که اهداف این اداره همراه‌سازی‌، آموزش و جلب مشارکت آحاد مختلف مردم شامل مجریان، بهره‌برداران، دانش‌آموزان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط است، می‌گوید: در همین زمینه ابتدا به این گروه‌ها آموزش لازم داده می‌شود. هر گروه به فراخور مقتضیات و هدفی که دنبال می‌کنند، آموزش و محتوای لازم شامل موشن‌گرافی، اینفوگرافی، بروشور و اقلام ترویجی – آموزشی را به آن‌ها ارائه می‌دهیم. در کنار آن همیاران طبیعت را نیز داریم. تلاش ما بر این است تمامی مردم به عنوان همیار طبیعت خود را در حفظ طبیعت و منابع طبیعی مسئول و دغدغه‌مند بدانند. در همین راستا بالغ بر ۱۲ هزار نفر در استان همدان به عنوان همیار طبیعت در سه قالب همیار طبیعت دانش‌آموزی، مروج و محافظ ثبت نام شده‌اند، آموزش دیده‌اند و برای آن‌‌ها کارت همیار طبیعت صادر شده است. هر کدام از این افراد سفیر منابع طبیعی می‌شوند تا در اشاعه و بسط منابع طبیعی به ما کمک کنند.

ایجاد افراد دغدغه مند و مسئول

سید امین مشعریان با اشاره به این‌که در بخش دانش‌آموزان اقدامات مناسبی انجام شده، مطرح می‌کند: اعتقاد ما این است که دانش‌آموزان و آموزش آن‌ها زمینه‌ساز و پایه یک فرد دغدغه‌مند را برای حفظ منابع طبیعی ایجاد می‌کند. به همین دلیل در این زمینه با توجه به سن و سال دانش‌آموزان، آموزش‌های مختلف مانند آشنایی با منابع طبیعی، فواید درخت و درخت‌کاری و فواید حفظ پوشش گیاهی و حفظ طبیعت را به صورت جذاب و قابل فهم ارائه می‌دهیم. از طرفی این آموزش‌ها استمرار دارد تا به صورت مداوم و تناوب موارد عنوان شود تا آموزش‌ها این ذهنیت را در آن‌ها ایجاد کند که هر کدام از این افراد می‌تواند در جامعه و آینده تاثیر گذار باشند تا در حفظ منابع طبیعی و طبیعت نقش خود را ایفا کنند.

هر مدرسه یک نهالستان

مشعریان با اعلام این‌که سال گذشته طرح شهید مرادی و طرح هر مدرسه یک نهالستان در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اجرایی شد، اظهار می‌نماید: تاکنون ۱۳۰ هزار اصله نهال در مدارس توسط دانش آموزان ( به ازای هر دانش آموز سه نهال) با استفاده از کیسه‌های گلدانی تولید شده که هر زمان قابلیت انتقال به عرصه را داشته باشند، توسط خود دانش‌آموزان در عرصه‌هایی که از نظر فنی قابلیت کشت نهال و درخت را دارند در قالب پویش‌های دانش آموزی کاشته خواهند شد. عمده نهال‌های تولید شده در شهرستان ملایر و در هنرستان دانش آموزی سامن است که بالغ بر ۹۴ هزار اصله نهال تولید شده است. در راستای جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی سال گذشته بالغ بر ۱۸ تفاهم نامه با دستگاه‌های اجرایی مختلف با موضوعات مشارکت در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در فاز تولید نهال و شرکت در پویش‌های نهال‌کاری منعقد شده است. این دستگاه‌ها در بخش فرهنگ‌سازی نیز مشارکت لازم را دارند و گروه‌های هدف را معرفی کرده تا آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شود.

عملیات پیشگیرانه از حریق
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان این‌که در فصل تابستان و حریق قرار داریم، تصریح می‌کند: امسال شرایط خاصی را با توجه به بارندگی‌هایی که در فصل بهار داشتیم از نظر پوشش گیاهی در سطح مراتع و جنگل‌کاری‌ها شرایط استثنایی را داریم. چرا که بذوری که کاشته شده سبز شده و مراتع ما پوشش گیاهی بالایی دارند. نگرانی که می‌تواند بوجود بیارود این است که پتانسیل بروز حریق را بالا می‌برد. در این‌باره اداره منابع طبیعی دو کار را در پیش گرفته است. عملیات پیشگیرانه فنی شامل احداث آتش بر، پاکسازی اطراف درخت در جنگل‌کاری ها و پاکسازی تشتک‌های اطراف درختان، هرس درختان و فاصله گرفتن از سطح زمین و بکارگیری نگهبان است تا اگر حریقی رخ داد خسارت آن به حداقل برسد.

پیشگیری مهم‌تر از اطفاء حریق

وی با تاکید بر این‌که هدف عمده ما این است که از حریق پیشگیری کنیم نه این‌که بخواهیم اطفاء کنیم، توضیح می‌دهد: حریقی که در عرصه‌های منابع طبیعی اتفاق می‌افتد عمدتا منشا انسانی دارد و بالای ۹۰ درصد آن سهوی است. بطوری که وقتی مردم به طبیعت مراجعه یا عشایری که دام را وارد عرصه می‌کنند و کشاورزانی که موقع برداشت محصول باقیمانده آن را آتش می‌زنند، ناخواسته باعث ایجاد حریق در عرصه منابع طبیعی می‌شوند. که نیاز به فرهنگ سازی دارد و ما روی آموزش شهروندان، کشاورزان ، بهره‌وران و مجریان کار می‌کنیم تا امسال بتوانیم ابتدا از وقوع حریق پیشگیری کنیم و نهایتا اگر حریقی رخ داد سطح حریق را کاهش دهیم. برای این منظور یکسری گروه‌های همیاران طبیعت و محافظ آموزش دیده را در سطح شهرستان‌ها تشکیل داده و با همکاری یگان حفاظت اداره به وسایل اطفاء حریق مجهز کرده تا در صورتی که حریقی در منطقه رخ داد و با سامانه ۱۵۰۴ تماس گرفتند، قبل از این‌که نیروهای ما به محل برسند، بتوانند عملیات اطفاء را شروع کنند تا زمان را برای مهار آتش از دست ندهیم.

طبیعت‌گردان و کشاورزان

مشعریان ادامه می‌دهد: با همکاری جهاد کشاورزی و از طریق مراکز خدمات کشاورزی با جوامع محلی و کشاورزان صحبت شده و هشدارها و اطلاع رسانی‌های لازم داده شده که از آتش زدن بقایای محصول خودداری نمایند. عوامل دیگر آتش سوزی مانند طبیعت‌گردان اگر غفلت کنند و مراقبت طبیعت نباشند، غفلت آن‌ها می‌تواند باعث حریق بزرگ شود زیرا با توجه به پوشش گیاهی گسترده‌ای که امسال در عرصه‌ها وجود دارد، خاموش کردن حریق کار مشکلی خواهد بود. برای این افراد نیز بروشور‌های آموزشی از طریق موشن‌گرافی و زیرنویس صدا و سیما و شبکه‌های مجازی تدارک دیده شده تا به اطلاع مردم رسانیده شود و امیدواریم مردم نیز با ما همکاری کنند و طبیعتی که متعلق به خودشان است را حفظ کنند.

 
Comments (0)
Add Comment