حامیان افراطی حیوانات بی‌سرپرست؛ بر هم زنندگان چرخه طبیعت

مسئله حیوان گزیدگی به ویژه سگ گزیدگی موضوعی است که در ماه‌های اخیر تبدیل به یک بحران شده و اخبار زیادی در رابطه با حیوان گزیدگی افراد در اقصی نقاط کشور را می‌شنویم که متاسفانه بسیاری از این حیوان گزیدگی‌ها منجر به مرگ فرد شده است ؛ بطوری که در استان خودمان همدان که سگ گزیدگی باعث شد که ما کودک ۸ ساله روستایی را از دست بدهیم.

بی شک همه ما انسان‌ها حامی محیط زیست و حیوانات بوده و برای آن‌ها احترام و ارزش زیادی قائل هستیم. خوشبختانه در سال‌های اخیر نیز مردم نسبت به این موضوع که بدون محیط زیست زندگی نخواهیم داشت و هر آن‌چه که در محیط زیست ما وجود دارد از میکروارگانسیم‌های کوچک داخل خاک گرفته تا درختان و حیوانات مختلف همه و همه نقش مهمی را در چرخه اکوسیستم دارند، هوشیار شده‌اند و همواره سعی می‌کنند که آسیبی به آن‌ها وارد نکنند و حتی در مواردی که مشاهده کنند که حیوانی آسیب دیده نسبت به درمان آن اقدام می‌کنند.

اما در این میان برخی از افراد هستند که خود را حامی حیوانات معرفی می‌کنند اما رفتار آن‌ها در رابطه با حیوانات خلاف آن را اثبات می‌کند. آن‌ها فقط به حیوان مورد علاقه خود مانند سگ و گربه اهمیت می‌دهند در حالی که برای آن‌ها گونه‌های ارزشمند حیات وحش که در حال انقراض هستند فاقد اهمیت است. این افراد با افکار خود اقدام به غذارسانی افراطی به حیوانات بلاصاحب و به اصطلاح ولگرد نموده و در چرخه طبیعت دخالت می‌کنند. این که تعداد حیوانات بلاصاحب و بی‌سرپرست در محل زندگی ما افزایش یافته و منجر به ایجاد مزاحمت برای جامعه انسانی و حتی منجر به مرگ انسان شده، برای افرادی خود را حامی حیوانات می‌دانند، مهم نیست.

سگ‌ها حیواناتی هستند که قدرت تولید مثل زیادی را نسبت به سایر حیوانات دارند و در سال قادرند حدود هفت توله در حالت عادی به دنیا بیاورند، اما وقتی با مواد غذایی زیاد روبرو می‌شوند، تعداد توله‌ها به ۱۲ تا ۲۰ افزایش می‌یابد.

افرادی که خود را حامی این حیوانات می‌دانند با دو دیدگاه به غذا‌رسانی به آن‌ها ادامه می‌دهند: آن‌ها بیشتر به خاطر داشتن لول (level) و روشن‌فکری به این کار مبادرت می ورزند و برخی از سر دلسوزی و با افکار گرسنه ماندن و مرگ این حیوانات اقدام به این کار می‌کنند و از این موضوع غافل هستند که غذارسانی به حیوانات بی‌سرپرست هم برای جامعه انسانی و هم برای حیات وحش بسیار خطرناک و آسیب‌رسان است. همانطور که در ابتدا گفته شد در جامعه انسانی شاهد گزیدگی و مرگ افراد توسط حیوانات بلاصاحب هستیم و در حیات‌وحش این حیوانات بسیاری از پرندگان و حیوانات دیگر را در مواجهه با کم غذایی تلف می‌کنند و منجر به انقراض گونه‌های ارزشمند محیط زیست می‌شوند و از طرفی در طبیعت با گونه های ارزشمند جفت‌گیری نموده و باعث تکثیر گونه‌های هیبرید می‌شوند. بنابراین لازم است که هر کدام از ما شهروندان نسبت به این موضوع دقت لازم را داشته باشیم که هر گونه کار ما حمایت از حیوانات محسوب نمی شود چه بسا آسیب‌هایی جبران ناپذیر را برای محیط زیست ما به وجود می‌آورد.

 
Comments (0)
Add Comment