ایزدی: توسعه پایدار باید مبتنی بر حفاظت و باززنده‌سازی ثروت‌های تاریخی باشد

نشست تخصصی توسعه پایدار و اصالت محور شهر همدان در بستر مشارکت‌های مردمی با تکیه بر ارزش‌های جهانی هگمتانه با حضور سخنرانان علمی و تخصصی از جمله یعقوب محمدی‌فر، محمد حسن طالبیان و محمد سعید ایزدی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی در این نشست با اشاره به این‌که که شهر تاریخی چیست و جهان چه تلقی‌ای از شهر تاریخی دارد، به بررسی نقش منظر تاریخی در توسعه پایدار بررسی پرداخت و گفت: توسعه پایدار باید مبتنی بر حفاظت و باززنده‌سازی ثروت‌های تاریخی باشد.

ایزدی تصریح کرد: محلات تاریخی، بازارها، چشمه‌ها، رودخانه‌ها، آرامگاه‌ها، مزارها و مهمتر از همه منظر تاریخی طبیعی همدان از عناصر جدایی‌ناپذیر شهر همدان هستند.

وی با اشاره به این‌که دقیق‌ترین نقشه تاریخی همدان در دوره قاجار تهیه شده است، اظهار کرد: برخلاف نقشه‌های دیگر دقیق است. می‌توان از روی آن بازخوانی‌های درستی انجام داد.

ایزدی تاکید کرد: تاریخ همدان صرفا موجودیت کالبدی نیست و رخدادی فرهنگی_ مذهبی هم جزئی از تاریخ همدان محسوب می‌شود. آنچه همدان به عنوان یک شهر تاریخی دارد یک موجودیت کالبدی، طبیعی و معنوی ارزش‌های به هم تنیده‌ای هستند که این شهر تاریخی را معرفی می‌کند.

ایزدی با بیان این‌که ما باید ثروت و میراث شهری خود را به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار مدنظر قرار بدهیم، تاکید کرد: عناصر شهر همدان باید مجددا با هم هم‌پیوند شوند تا میراث معنوی هم مجددا برگردد. رویدادهای فرهنگی و جشن‌ها باید از طریق خلق مجدد، به آن‌ها معنا دهیم تا باعث سرزندگی مجدد شود. برای برنامه حفاظت و باززنده‌سازی باید یک مدل مشارکت حداکثری مردم تعریف کنیم. یک شورای هماهنگی از نمایندگان واقعی مردم تشکیل شود تا در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

وی افزود: به برنامه جامع مدیریت حفاظت از بافت تاریخی نیاز داریم. باید زیرساخت‌های سردآبی مانند قنات‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌ها بازسازی و حفاظت شوند. به مرمت و حفاظت از آثار تاریخی مبادرت شود. سایت‌موزه تپه هگمتانه و هم‌پیوندی آن با عناصر پیرامونی بررسی شود. خوانش عرصه تپه مصلی در دستور کار قرار گیرد. به منظر تاریخی طبیعی شهر به‌ویژه کریدورهای منتهی به الوند و دره مرادبیگ توجه شود.

Comments (0)
Add Comment