انتشار کتاب همدان در نگاه سیدمعزالدین مهدوی

همدان در نگاه سیدمعزالدین مهدوی به انضمام یک نطق تاریخی روانه بازار شد

این کتاب از مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه است که سیدامیر قشمی آن را گردآوری کرده‌است. انتشارات آوامتن همدان در نگاه سیدمعزالدین مهدوی را به شمارگان ۵۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۳ منتشر کرد.

انتشارات آوامتن تلاش می‌کند به اهالی فرهنگ کمک کند تا بتوانند آثار آماده انتشار خود را منتشر کنند و اهمیت توجه به پژوهش‌ها و تولیدات محلی را برجسته سازد.

مجموعه کتاب‌های همدان‌نامه زیر نظر حسین زندی منتشر می‌شود و تلاش دارد آثاری را که با همدان‌شناسی مرتبط است، منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد. درواقع این حرکت گامی در جهت آشتی دادن اهالی قلم با علاقه‌مندان به همدان‌شناسی است.

کتاب همدان در نگاه سیدمعزالدین مهدوی مجموعه خاطره‌های سیدمعزالدین مهدوی درباره همدان است که به کوشش سیدامیر قشمی از میان نوشته‌ها و خاطرات او طی سنواتی که در همدان رییس اداره فرهنگ بوده، گزینش و چاپ شود.

نگاه خاص مهدوی و جزئیات کم‌نظیری که در این کتاب آمده است، معرفی همدان در یک دوره خاص از دریچه شخصیتی فرهنگی و دانشمند است که امروز در بازشناسی همدان معاصر بسیار مهم است.
در این کتاب که در سه بخش تدوین شده همدان از نقطه نظر جغرافیایی، تاریخی، باستان‌شناسی، فرهنگی و مذهبی به خوبی معرفی شده است. همچنین وضعیت موسیقی، مناسبات اداری، آب و هوای شهر همدان، بازی‌های محلی، شخصیت‌ها، گزارش کاملی از زلزله فارسینج و نهاوند آورده که کم نظیر است.
این کتاب شرح حال و فعالیت‌های روزانه اداری نویسنده است، همچنین سند زنده و مدرک معتبر و قابل‌ اتکایی از چالش‌ها، محدودیت‌ها، اتفاقات و رویدادهای مربوط به دوران مسئولیت وی به‌ویژه در حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش است.

سیدمعزالدین مهدوی فرزند سیدشهاب‌الدین نحوی که نسبش به امام موسی کاظم می‌رسد در سال ۱۲۷۹ شمسی در محله بیدآباد اصفهان متولد شد.
معزالدین مهدوی معلم، مصحح، نویسنده، محقق و شاعر متخلص به نوید بود. او اهل سخنرانی و نوشتن بود و اولین کتابش را درباره عقاید شیعه در پانزده سالگی نوشت.
در سال ۱۳۱۱ پس از اخذ لیسانس به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و پس از یک ماه کار در اصفهان به همدان منتقل شد تا کلاس ششم را که برای اولین بار در همدان تاسیس کرده بودند تدریس کند.
در سال‌های ۱۳۱۹ تا ۱۳۲۲ ریاست فرهنگ همدان را داشته است. در سال ۱۳۲۶ برای بار دوم به ریاست فرهنگ همدان منصوب می‌شود.

آخرین ماموریت، رساله‌ای در رصد ریج، رساله پاندول فوکو، تلخیص همدان‌نامه، دیوان شعر و… از جمله آثار مهم مهدوی است.

این کتاب  یکی از منابع مهم همدان‌شناسی در دوران معاصر است و هم‌زمان با هفته فرهنگی همدان چاپ و روانه بازار شده است.

Comments (0)
Add Comment