اجرای طرح فراز در ۲۱۰ هکتار از باغات ملایر

 مدیر جهاد کشاورزی ملایر از اجرای طرح فراز در ۲۱۰ هکتار از باغات ملایر خبرداد

علیرضا زنگنه گفت: تاکنون در ۲۱۰ هکتار از باغات انگور این شهرستان طرح فراز (داربستی کردن باغات انگور) اجرا شده است و ۱۷۰ هکتار نیز آماده اجرای طرح فَراز است و متقاضیان در صف اعطای تسهیلات برای اجرای این میزان سطح زیرکشت فراز هستند.

زنگنه با بیان اینکه سال گذشته برای ترویج طرح فراز ۱۵ هکتار بصورت الگویی با اعتبار ۱ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان از محل کمک های بلاعوض در سطح شهرستان اجرا شد، تصریح کرد: با وجود کارخانجات صادرکننده کشمش، تلاش می کنیم تا محصول انگور را از سال آوری نجات دهیم و راه آن اجرای طرح فراز است که کاهش سرمازدگی و آفات و بیماری‌ها از جمله مزایای این طرح است.

وی به کلنگ‌زنی پالایشگاه انگور با ظرفیت ۳۰۱۰ تن تولید مشتقات انگور در هفته دولت سال گذشته اشاره و بیان کرد: این پروژه به‌عنوان یکی از طرح‌های بزرگ در ملایر با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد است.

به گفت زنگنه این پالایشگاه به عنوان نخستین طرح پالایشگاهی انگور در کشور است که عملیات اجرایی آن با سرمایه‌گذاری ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع و با هدف توسعه صادرات این محصول در دست اجراست.

باغداران شهرستان ملایر به آموزش و پژوهش نیاز دارند

به گفته رئیس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر، در حال حاضر این پژوهشکده در زمینه‌های مختلف تولید، فرآوری، مبارزه با آفات و بیماری‌های مرتبط با انگور اقدامات پژوهشی و آموزشی در دستور کار دارد.

مجید دکامین در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه پژوهشکده انگور و کشمش به صورت خاص در مورد رقم خاصی کار تحقیقاتی انجام نداده است، گفت: نیاز شهرستان به ارقام جدید که با شرایط شور و قلیایی سازگاری داشته باشند، وجود دارد.

دکامین تولید یک رقم جدید انگور را فرایندی زمانبر و هزینه‌بر دانست که متاسفانه به علت نبود بودجه پژوهشی مختص پژوهشکده، فعلا اقدام عملی در این حوزه انجام نشده است و افزود: البته پروپوزال‌هایی برای انجام این کار ارائه شده است که شامل تولید رقم جدید، اصلاح شیوه‌ها، روش‌های جدید آبیاری و … در مورد انگور ملایر است و در صورت تامین بودجه پژوهشی این موارد حتما اجرایی خواهند شد.

وی ادامه داد: دانشجویان مقطع دکتری در سه گروه علوم محیطی، به‌نژادی انگور و تولید و فرآوری انگور مشغول به تحصیل هستند و سعی کردیم موضوعات رساله‌ها مطابق با نیاز شهرستان و تحقیقات کاربردی باشد.

منبع: ایسنا

Comments (0)
Add Comment