آغاز واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان دو ماهه

کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: واکسیناسیون پنوموکوک نوزادان ۲ ماهه از امروز شنبه ۱۳ مرداد ماه در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه های بهداشتی و خانه های بهداشت استان آغاز شد.

محمد هاشمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآوری کرد: اضافه شدن واکسیناسیون پنوموکوک از چند سال پیش در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت تا در نهایت از اردیبشهت امسال ابتدا در چند دانشگاه علوم پزشکی سپس از مرداد ۱۴۰۳ با تامین واکسن مورد نیاز در کل کشور آغاز شد.

وی اضافه کرد: وجود میکروب پنوموکوک یا عفونت‌های پنوموکوکی سبب بروز بیماری‌هایی شامل سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، سینه پهلو، پنومونی و عفونت خون شده که ممکن است باعث بستری در بیمارستان شده یا با ایجاد عوارض در کودک حتی منجر به مرگ او شود.

کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این میکروب می تواند از طریق قطراتی که حین صحبت از دهان فرد بیمار به بیرون پرت می شود، از فرد آلوده فاقد علامت و لمس اشیای آلوده به میکروب منتقل شود.

هاشمی بیان کرد: نوزادان و کودکان دارای نقص سیستم ایمنی، سوءتغذیه، نوزادان در معرض دود سیگار، نوزادانی که شیر مادر دریافت نمی کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

شروع برنامه واکسن پنوموکوک

وی با عنوان اینکه این واکسن‌ در برابر عفونت‌های پنوموکوک از کودکان محافظت می‌کند اضافه کرد: عفونت‌های پنوموکوک بیشتر کودکان زیر پنج سال و به خصوص کودکان زیر ۲ سال را درگیر می‌کند و می‌تواند منجر به بیماری‌های دوران کودکی شود.

کارشناس برنامه واکسیناسیون معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بنابراین تزریق این واکسن ابتدا در ۲ ماهگی نوزاد سپس چهار و ۱۲ ماهگی صورت می گیرد و شروع برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای نوزادان ۲ ماهه است.

عوارض تزریق واکسن پنوموکوک

هاشمی اظهارکرد: هیچگونه ممنوعیت مصرفی برای دریافت و تزریق واکسن پنوموکوک وجود ندارد و عوارض تزریق واکسن بسیار مختصر همراه با تب خفیف است.

وی تاکید کرد: ۲۴ ساعت پس از تزریق واکسن واکسیناسیون پنوموکوک باید در محل تزریق کمپرس آب سرد قرار داد و در ۲۴ ساعت بعدی کمپرس گرم بگذارند همچنین والدین از پوشاندن لباس‌های تنگ به نوزاد خودداری کنند.

هاشمی گفت: تزریق واکسن پنوموکوک مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت است و در برنامه جاری ایمن‌سازی، سبب ارتقای سلامت کودکان می شود.

 
Comments (0)
Add Comment